BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, July 2, 2010

KONSEP PENTAFSIRAN, PENGUJIAN & PENILAIAN

Konsep Pentaksiran, Pengujian, dan Penilaian
Konsep Pentaksiran
Menurut Moktar Ismail, konsep pentaksiran ialah langkah untuk menentukan sejauh mana seseorang mempunyai sifat tertentu.

  • Tahap, status, dan nilai.
  • Proses menilai secara kuantitatif.
  • Merangkumi skala ordianal dan skala slang.

Kesimpulan : pentaksiran bertujuan untuk menentukan kedudukan dan pencapaian murid.


Konsep Pengujian
Cara yang sistematik untuk mengukur perubahan tingkah laku seseorang (murid) dengan menggunakan bahan yang mempunyai kebolehpercayaan.
Tujuan :

  • mengesan penguasaan kemajuan dan pencapaian murid dalam pelajaran.
  • Alat mengukur pencapaian (kognitif - struktur bahasa lisan, psikomotor - perubahan tingkah laku, efektif - pencapaian nilai-nilai)
  • Penilaian pencapaian berlaku secara eksplisit (memahami, lisan, menulis)
  • Berlaku pada tiga peringkat :
    Persediaan
    Pelaksanaan
    Penyemakan


Konsep Penilaian
Penilaian ialah merupakan proses pengumpulan maklumat atau proses menganalisis yang berlaku selepas pengujian dan penilaian untuk membuat keputusan atau melakukan tindakan yang seterusnya.

  • Prosedur ujian
  • Persediaan ujian
  • Pentaksiran ujian
  • Pemeriksaan dan pengukuran
  • Dapatan atau tindakan




    Perbezaan Pengujian, Pentaksiran, dan Penilaian
    Perbezaan dari aspek :Pengertian :
  • Pengujian :Proses menentukan perubahan tingkah laku.
  • Pentaksiran :Proses menentukan peringkat pencapaian dan kedudukan antara murid.
  • Penilaian :Proses membuat analisis dengan mentafsir hasil pengukuran.
    Tujuan :
  • Pengujian :Menentukan pencapaian murid dalam satu mata pelajaran.
  • Pentaksiran :Membuat perbandingan pencapaian dan kedudukan antara murid dalam penguasaan pelajaran.
  • Penilaian :Memberi maklumat mengenai pencapaian murid, objektif pelajaran, kaedah mengajar, dan kurikulum.
    Kegunaan :
  • Pengujian :Menempatkan murid dalam kumpulan yang sesuai.
  • Pentaksiran :Mengelaskan, pensijilan, dan menempatkan murid dalam jurusan yang sesuai untuk penyelidikan.
  • Penilaian :Membaiki rancangan mengajar, kurikulum, pengesanan punca kelemahan, dan membuat ramalan.
    Bentuk :
  • Pengujian :Pemerhatian, ujian, lisan, dan menulis.
  • Pentaksiran :Ujian bertulis dengan markah dan gred.
  • Penilaian :Jadual atau gred berdasarkan teknik perangkaan.
    Masa :
  • Pengujian :Selepas sesuatu atau beberapa pelajaran.
  • Pentaksiran:Selepas beberapa pelajaran.
  • Penilaian :Sebelum, semasa, selepas satu atau beberapa pelajaran.
    Proses pelaksanaan :
  • Pengujian: 1. Persediaan ujian2. Pentadbiran3. Pemeriksaan.
  • Pentaksiran: 1. Proses pengujian2. Merekod markah atau gred
  • Penilaian: 1. Proses pengukuran2. Proses penganalisisan3. Proses interprestasi4. Melapor5. Tindakan

0 comments: